Hjälpsändningar

Genom vår församlings hjälporganisation Kungsörs Återvinning & Secondhand kunde vi, bara några dagar efter att de första trupperna invaderade Ukraina, starta insamling av kläder, täcken, förnödenheter och pengar. Vi fick ett otroligt gensvar och vi kunde snart meddela att vi inte behövde mer kläder till just Ukraina.

Vi kan just nu inte skicka någon transport till Ukraina men vi tar emot pengar via swish 123 653 87 06 och bankgiro: 5165-7559. Märk betalningen "Ukraina".

Ukriana-baraPENGAR2.jpg

_____________________________________________

I samarbete med våra vänner i Lettland skickar vi mindre transporter från Lettland till södra Ukraina. Lasterna innehåller mediciner, blöjor, hygienartiklar, mat, kläder, skor och filtar.

frLV2022-03-02samlingsbild.jpg

5 Mars 2022
Vi är överväldigade, glada och mycket tacksamma över den enorma positiva respons som vi har fått den senaste veckan.

Just nu behöver vi inte mer kläder. Behovet nu är pengar och hygienartiklar till exempel tvål, tandborstar, blöjor och bindor. Om vi får in mer än vad vi kan skicka till Ukraina kommer det skickas till Lettland eller Belarus istället. Flyktingar börjar anlända till både Lettland och Belarus och tack vare våra kontakter på plats hjälper vi även dem.

Vi sorterar och packar alla kläder. Kartongerna märks tydligt för att det ska bli lättare för mottagarna vid utdelning. Vi har kontakt med mottagarorganisationen för att få veta vilka behov de har.

2022-03-05Ukraina.jpg

_____________________________________________

Torsdag kväll, 17 mars, lastade vi ca 15 m3 barnmat, blöjor, sängkläder med mera i samarbete med Barnens Ambassad. Under lördagen kom transporten fram till Lviv i Ukraina för vidare transport längre in i landet. Tack till er alla som har varit med och gjort den här transporten möjlig!

Vi fortsätter samarbetet med Barnens Ambassad och kommer att skicka mindre transporter med dem till Ukraina nästan varje vecka.

2022-03-17KaS-Barnensambassad.jpg

_____________________________________________

Få de senaste uppdateringarna via Kungsörs Återvinning & Secondhands Facebooksida