Kungsörs Baptistförsamling
Meny

Tankar / Ord

Dagens bibelord

Bible-And-Cross-Pic.jpg

_________________________________________________________________

Nu har vi återigen restriktioner som gör att vi inte kan mötas till gudstjänster i Centrumkyrkan. Därför vill vi här tipsa om gudstjänster och samlingar som du kan ta del av via radio, tv och internet, på den plats där du befinner dig.

Radio och TV
Morgonandakten i Sveriges Radio vardagar kl. 05.45
Helgmålsringning på SVT 1 lördag kl. 17.50
Andliga sånger i Sveriges Radio P2 söndag kl. 06.03
Tv-gudstjänst på SVT 2 söndag kl. 10
Radio-gudstjänst i Sveriges Radio P1 söndag kl. 11.03

Centrumkyrkan
Vår församling har numera en egen YouTube-kanal. Där sänder vi varje lördag kl. 18 Helgmålsbön. Sändningen ligger sedan kvar så att man kan se den när man vill.

Centrumkyrkans Facebook-sida kommer regelbundet nya inlägg.

Equmeniakyrkan nationellt och lokalt
Equmeniakyrkans hemsida finns filmade predikningar, bibelstudier, en andaktsbok och mycket annat som utgår från temaåret med Apostlagärningarna.

Under året delades andakter under rubriken "Vårt dagliga bröd" på Equmeniakyrkans Facebook-sida. Andakterna går att se i efterhand på Equmeniakyrkans hemsida.

Högtid en podcast om de kristna helgdagarna. Varför firar vi just idag? Equmeniakyrkans kommunikatörer Pelle, George och Elin tar hjälp av Equmeniakyrkans evangelister för att stanna upp vid de röda dagarna i kalendern.

Equmeniakyrkans hemsida kan du även hitta länkar till församlingar inom samfundet som sänder gudstjänster och dagliga andakter.

Elimkyrkan i Eskilstuna sänder gudstjänst på söndagar och andakter på vardagar.

Betlehemskyrkan i Göteborg sänder gudstjänster på söndagar och "Brittas vardagsrum" varannan torsdagskväll. Brittas vardagsrum är en podd där Britta Hermansson, pastor i Equmeniakyrkan, samtalar med människor om livet under ytan. Tidigare avsnitt finns där poddar finns och på Studieförbundet Bildas hemsida.

Brukssånger
Brukssånger ger varje termin ut tio nya sånger. Brukssånger är sångboken på nätet, med sånger för gudstjänst, andakt, konfirmation, läger, kör… livet. Sångerna är skrivna både av människor som har skrivandet som yrke och människor som har skrivandet som hobby. Brukssånger är en del av Equmeniakyrkan.

Svenska kyrkan
Västmanlands Television sänder gudstjänster från Köpings församling (Svenska kyrkan).

Kristi himmelsfärds dag
En kort film som berättar om Kristi himmelsfärds dag
Därför firar vi Kristi himmelsfärd

För barnen
Söndagsskola med korta filmer med bibelberättelser samt målarbilder att skriva ut som hör till.

Därför firar vi påsk!. Här berättar Maria från Magdala, en av Jesus vänner, om sina upplevelser när Jesus dog och uppstod. Filmen passar både små barn och vuxna.



Sidan kommer att uppdateras allt eftersom

_________________________________________________________________

Som ett vårregn

bush-windroschen-1333634_1920-pixabay-okattan.jpg Våren är här med allt det underbara av sippor och liljekonvaljer, ljumma vindar och blommande syrener, lekande barn och rinnande glassar, sjösättning, cyklister, härlig sol och glada människor. ”Den blomstertid nu kommer” och härliga skol-avslutningar är andra bra ”vårtecken” i ett svenskt samhälle. Radio och TV försöker alltid vara snabba med de första bilderna eller tecknen på att våren kommit. Men ändå upplevs den väldigt personligt, de flesta har ett slags ”förhållande” till våren. En förälder till ett av de många barntimmesbarn jag hunnit lära känna genom åren sa att det inte blir vår förrän hon fått gå en promenad i hagen där hon växt upp som barn. Det var hennes vårtecken.

Vid havskusten är våren speciell, och mycket välkommen. Den är inte alltid så mild, det kan blåsa friskt ibland, men alla gläds åt islossningen, blommorna, fisket och båtlivet. Jag och familjen har bott i Öregrund under många år, och lärde oss tyda några av de vårtecken som finns där. Där ingick även turisten som ett vårtecken, den otåligt trampande i alla köer, i de för små affärerna och för trånga gatorna. Men alla gjorde det bästa av situationen, och när solen gav liv åt Öregrundsgrepen glömdes allt annat. Våren kom, med sol, vind och vatten, och ibland även ett vårregn.

Och ett stilla vårregn i en ljummen vårkväll är bland det finaste som finns. Det kanske inte är något vi letar efter, men råkar vi komma ut i det, upplevs det ofta sällsamt. Man riktigt känner att det är LIV som strömmar ned ur en öppen himmel. Vårregn som mjukar upp en hård och kall jord och ger näring åt grödan. Har Du tänkt på att det ibland fullkomligt exploderar i naturen efter ett uppfriskande regn? Detta vårtecken är inget vi noterar som ”vårens första regn” eller liknande, kanske vi inte ens upplever det som ett vårtecken. Men det är det. Dessutom ett av de viktigaste. Om det uteblir kan det få katastrofala följder för den kommande skörden som vi hoppas på...

Den andliga våren är också en verklighet. Den är personlig på ett sätt, och kan upplevas individuellt. Men den märks också kollektivt i en kyrka, bönegrupp, samhälle eller t.o.m. i ett helt land. Beskrivningen i Hosea 6:3 är enorm: Han ska träda fram lika visst som gryningen, och komma till oss som ett regn, som ett vårregn som vattnar jorden (SFB). Vilken beskrivning! När Gud möter oss vill han göra det som ett vårregn, som ger oss näring, mjukar upp det som blivit kallt och hårt i våra liv, och skapar förutsättningar för att det ska växa i vår hjärtas trädgård. Det är min förhoppning att Du ska få uppleva detta personligt och tillsammans med oss i Centrumkyrkan. Oavsett om Du lever under stor press och med bittra upplevelser i livet, eller känner Dig harmonisk och balanserad, så är det andliga vårregnet en livsnödvändighet för Dig. Utan den förnyelsen i våra liv torkar vi ut, förr eller senare.

Vår längtan efter våren är nog särskilt stark nu. Efter ett drygt år av pandemitid, med begränsningar och restriktioner, blir denna vår speciell. Som vi längtat! Texten från Hosea börjar så här: Låt oss lära känna Herren, låt oss sträva efter att lära känna honom. Det fanns en längtan hos den som skrev. Ur den längtan kom förhoppningen, beskrivningen, på vilket sätt Herren skulle komma. Som ett vårregn!

Våren är verkligen underbar, solen värmer, vinden leker, vårregnet kommer och allt växer och blommar. Det bådar gott inför skördetiden. Önskar Dig en välsignad vårtid både i Kungsörs omgivningar och i Ditt hjärtas trädgård!

Fridshälsningar från
pastor Bengt-Göran Backman

_________________________________________________________________

Gudsförgäten - glömd av Gud?

Förr kunde man höra uttrycket Gudsförgäten användas när någon ville beskriva något som var glömt och övergivet. Så bortglömt att inte ens Gud ville komma ihåg det. Oftast handlade det om en plats, någon liten by som ingen brydde sig om längre, långt bort från allfartsvägarna. En plats där bara tråkigheter hände, där solen knappt lyste och vattnet i bäcken stod still, där fåglarna slutat kvittra och glädjen var försvunnen. En plats där det sista hoppet försvann när livsmedelsbutiken stängde dörrarna för gott, och ingen väntade någon post mer. Då kom uttrycket: Denna Gudsförgätna plats! En fruktansvärd beskrivning!

forget-me-not-6009034_1280-pixabay-okattanvan.png Uppdatering av svenska språket kan behövas här. Ordet ”förgäta” är ett gammalt svenskt ord som helt enkelt betyder ”glömma”. Så, förgäten blir alltså glömd. Vi har ju t.o.m. en liten vacker blomma som heter just Förgätmigej. Namnet är ihopsatt av flera ord och är en ödmjuk bön, en vädjan: Förgät mig ej – Glöm mig inte! Hela blomman är ett budskap!

Hur tolkar vi Gudsförgäten nu när vi förstår ordet? Menade man att vi hade glömt Gud när man uttalade detta nedslående ord? Det är ju i och för sig sant att vi människor ofta glömmer Gud, men det var inte det som ordet betydde. Innebörden i ordet Gudsförgäten var att man trodde att Gud glömde oss. Och inte bara glömde, som om Gud inte kom ihåg, för att Han skulle ha dåligt minne. Nej, man beskrev det som en medveten handling, som att Gud valt att glömma just den plats eller den människa som man pratade om. Någon som Gud valt att glömma bort. En alldeles fruktansvärd tanke, och dessutom helt fel.

jesus-4779549_1920-pixabay-okattanvanda.jpg

”Varför har du övergett mig?”, ropar Jesus på korset under den långa fredagen. Slagen, förnedrad, hånad, piskad, korsfäst, bortglömd av rättvisan. Glömde Gud Jesus? Som man glömmer hämta ett barn på förskolan en stressig dag? ”Min Gud, min Gud, varför har du övergett mig”, är ett ord från inledningen av Psalm 22, från Psaltaren i Gamla Testamentet. Jesus citerar Skriften, sin bibel. Övergav Gud Jesus? Nej, det är en omöjlighet att Gud glömmer att Hans Son hänger på ett kors! Inte för en sekund! Gud älskar sin Son och har följt varje andetag från stallet till korset. Men övergiven då? Jesus kände sig ju övergiven? Och här blir det kanske svårare att förstå. För trots att Gud inte glömt sin Son, måste Jesus utkämpa kampen på korset själv, bära våra bördor, sjukdomar, brister, i sin egen kropp, utan änglar, utan sin Fader. Jesus är själv offret i detta fruktansvärda drama. En berättelse från Gamla Testamentet om Abraham och hans son Isak är en slags förlaga, men där går Gud in och avbryter. Det var bara ett test; Isak ska inte offras. Men när Jesus hänger på korset kan ingen avbryta. Det är Han som bär vår brist, skuld, övergivenhet, för att vi aldrig mer ska behöva bära det. Hans blod betalar vår skuld, Hans sår blir vårt helande, Hans övergivenhet blir en hälsning att vi aldrig behöver känna oss övergivna. Eller bortglömda. Aldrig någonsin.

Påskens hälsning till oss är att vi inte är bortglömda; ingen plats, ingen människa. Gud har sett oss, hört oss, och kommer till oss med räddning. En av de underbaraste påskhälsningar som finns fick
lärjungen Simon Petrus. En ung man i en lång vit dräkt säger till kvinnorna vid Jesu grav: ”Men gå och säg till hans lärjungar, och särskilt till Petrus: Han (Jesus) går före er till Galileen. Där ska ni få se honom, så som han har sagt er.” Markus 16:7. En särskild hälsning från himlen till Petrus. Trots att just han, Petrus, övergav Jesus när påsken rullade in med soldater, rättegång och korsfästelse. Men Jesus övergav inte Petrus.

Centrumkyrkan är inte glömd. Våren kommer, blommor slår ut, fåglar kvittrar. Påsken förändrar och förvandlar verkligen allt. Kristuslivet förvandlar och förnyar oss inifrån och ut, på alla områden. Du är inte glömd, inte övergiven. Ta emot en särskild hälsning…

Fridshälsningar från
Pastor BG Backman

_________________________________________________________________

Transformation - förvandling och förändring

lemon-tea-937245_1920-pixabay-okattanvanda.jpg ”Har du varit sjuk hela december, pappa?” Det var sonens ord, för några veckor sedan, när han hälsade på i vårt kök. Jag förstod inte alls vad han menade, men han skrattade och såg väldigt glad ut. ”Du har ju alltid sagt att du bara dricker te när du är sjuk? Hela december?” Och mer skratt, och förvånad uppsyn. Då såg jag vad han pekade på… En Adventskalender som jag fått av en av döttrarna. Med en tepåse för varje dag! Och nu var alla luckorna tomma.

Jag har alltid sagt hela livet, och mina barn har hört det tusentals gånger, att jag är en kaffedrickare, och dricker te endast när jag är sjuk. Allvarligt sjuk… Det har framkommit även i ett otal predikningar, när jag återberättat hur det gick till när jag hörde talas om Jesus Kristus första gången. Alla som känner mig har hört detta: Hösten 1972 hälsade jag på en kristen släkting utanför Uppsala, och på kvällarna gjorde vi två saker, som jag aldrig gör: Vi drack te – och pratade om Jesus! Så det här med mig och tedrickande är som ett internt omöjligt skämt. BG Backman dricker inte te så länge han är frisk…

Plötsligt skrattade jag också! Det var både roligt, och dessutom väldigt djupt. Jag kom på mig själv med att jag under december 2020 börjat varje morgon med en stor mugg te från Adventskalendern. Och det var underbart gott! Jag har sett fram emot en ny mugg te varje dag! Och faktiskt med sorg insett att kalendern tagit slut! Jag, BG, som bara dricker te när jag är sjuk. Allvarligt sjuk… Alltså, jag hade förändrats, under december månad. Under 24 dagar ändrades helt min inställning, och jag började älska gott, varmt, och upp-friskande te i en stor mugg med en muff omkring! Detta måste bli en del av min vardag… Mer te åt folket – och mig!

En inre glädje fyllde mig också, triumferande. Förändringen hade skett nästan utan att jag insett det. En ny vana smög sig på, först för att jag fick en gåva, sedan för att jag kom att uppskatta gåvan och det som gåvan förde med sig. Det blev en stor förändring i morgon-rutinen och livsstilen, närapå som en förvandling. En helt ny start på dagen. Men det var inte just bara teet som gjorde mig glad. Utan framför allt att inse att en 67 årig man kan transformeras, omformas, förändras. Tänk att man kan förvandlas!

Under hela denna vinter har jag brottats med tankar om förändring och förvandling, när det gäller oss i Centrumkyrkan. I vår gemenskap finns människor med olika bakgrund när det gäller tro, kultur, intresse och även nationaliteter. Här möts man av dem som levt större delen av livet med vanan att fira Gudstjänst i tron på Jesus Kristus, och som formats av det. Och här finns också de som på senare tid kommit till oss, där frågorna om hur kristen tro och gemenskap kan påverka och forma livet är relativt nya. Kan Jesus Kristus förändra, förnya och förvandla oss, vi som funnits i kyrkan länge, och våra vänner som nyligen hittat hit?
Eller för att spetsa till frågan: Vill vi vara med om en sådan resa; att transformeras, formas omigen, förändras, förvandlas?

Vi behöver alla transformeras. Vi som varit med i kyrkans liv i många år, liksom den som nyss blev en del i vår gemenskap, behöver leva i den kristna trons förnyande kraft. Bibeln talar om förvandling; den som kommer till Kristus blir en ny skapelse, född på nytt! Men också att den som valt Jesus för länge sedan behöver leva i ständig förnyelse. Som i vilken relation som helst egentligen. Inget fungerar enbart på rutin. Inte ens tåget.
Därför uppmanar jag er, bröder, vid Guds barmhärtighet, att frambära era kroppar som ett levande och heligt offer som behagar Gud – er andliga gudstjänst. Och anpassa er inte efter den här världen, utan låt er förvandlas genom förnyelsen av ert sinne så att ni kan pröva vad som är Guds vilja: det som är gott och fullkomligt och behagar honom. Romarbrevet 12:1-2

Låt detta vara utmaningen denna tid, våren 2021. Att bli förvandlad genom förnyelsen av vårt sinne, så att vi kan pröva och förstå Guds vilja. Hela världen står detta år inför enorma utmaningar, i
spåren av pandemi, klimathot och terror. Det är nu vi behöver låta oss förvandlas genom den förnyelse som ger tillbaka hoppet, tron, modet och kärleken att övervinna allt. I Centrumkyrkan vill vi göra vårt bästa för att vara ett stöd för den som vill göra en sådan resa. Under våren kommer vi att på olika sätt presentera detta budskap, du kommer att märka det i Gudstjänster, predikningar och hemgruppsmaterial. Vågar du detta? Bära fram ditt liv till Gud, en gång
till, och säga:

”Här är jag Gud! Forma mig, förnya mig, förändra mig, så jag ännu en gång kan se och förstå Din vilja med mitt liv! Amen…”

Fridshälsningar från
Pastor BG Backman

_________________________________________________________________

Kungen på väg till dig

christmas-1812726_1280-pixabay-okattanvanda.png Inför advent och jultid pågår många förberedelser, på alla nivåer, i vårt svenska samhälle och i stor del av världen. Julens ankomst förbereds i våra hem, den gemenskap man tillhör, men också i samhället, i kommunen, affärerna och handeln. Vi har märkt att många förbereder julen och storhelgerna tidigare för varje år, som om man är rädd för att missa den annars! Åtminstone har det gällt varuhus och butiker, som börjar spela julmusik och plockar fram tänkta julklappar så fort Alla Helgons dag är förbi.

Utom just detta år. Det är ganska tomt på folk i våra köpcentra i Sverige, och även i resten av världen. Några länder har helt stängt ner många verksamheter. Vad anledningen till detta heter har jag bestämt mig för att inte skriva ut i denna betraktelse. En osynlig fiende har förändrat mänsklighetens sätt att leva tillsammans detta år. Det har drabbat oss så att vi inte kan vara många människor i en tät gemenskap, eftersom vi inte vet vem som bär på en osynlig fiende som då kan skada ännu fler. Ett skräckscenario. Det påverkar skola och utbildning, kulturverksamhet och idrott, affär och restaurang, vård och sjukhus, arbetsplatser och kollektivtrafik på land, hav och i luften. Deprimerande. Att inte komma någonstans.

Vi kan inte gå till kyrkan heller! Och just Adventstiden, där vi tänker att Kyrkoåret börjar. En väntan på himlens Kung, som föds till vår värld, och som förändrar allt! Och firandet av ett nytt år, 2021, med våra nyårslöften och föresatser om ett leva ett bättre liv! Allt detta brukar vi göra tillsammans, antingen vi tror på det, eller inte. Vi firar Gudstjänster, bjuder hem varandra, möts på jul-marknad, äter julbord, går till Kung Karls kyrka på den traditionella Julkonserten, och så landar vi med familj, släkt eller någon vän på julafton! Men inte i år. Känns ensamt. Att inte komma till någon.

Någon kommer till oss. Det är den tröst och förhoppning vi kan ta till oss denna tid. Det är hela tanken om Guds kärlek nedbantad i några ord. När vi inte kan gå till honom, så kommer han till oss. En urgammal tanke från Bibeln, Johannes 3:16: ”Så älskade Gud världen, att han utgav sin enfödde Son…” Bibeltexten som vi läser första Advent i alla kyrkor varje år berättar också det! Jag har läst från Sakarja 9:9-10 många gånger: "Se din Konung kommer till dig, rättfärdig och segerrik är han. Han kommer ödmjuk, ridande på en åsna, på en åsninnas föl." En förutsägelse (profetia), 500 år före Kristi födelse. Orden citeras av Matteus i händelsen om hur Jesus rider in på en åsna i Jerusalem. Man hade väntat på en Räddare, Frälsare, en Messias och Konung som skulle rädda folket, och här upplevde man att profetian uppfylldes!

Se din konung kommer gäller Julen 2020 och Nyåret 2021! Nu mer än någonsin. Om du inte orkat tänka tanken att komma till Gud, så har Gud tänk tanken att komma till dig. Det är därför vi så ofta pratar och sjunger om Jesus Kristus i vår gemenskap. Gud sände sin Son till oss i historien, och kommer till oss nu, i vår tid. Det är nu du och jag ska öppna hjärtas dörr och säga: Välkommen Kung Jesus! Gör en fest för Konungen!

Vi kan ses ändå under vintern. Gudstjänst och Helgmålsbön ser du från hemsidan www.centrumkyrkankungsor.se och ligger sedan kvar på YouTube. Du kan också delta i en stunds samtal och bön onsdagar 10.00 i ett digitalt forum, Zoom, som nås genom ett klick på hemsidan. Till detta behövs mobiltelefon, läsplatta eller dator med kamera och mikrofon! Välkommen in! En stunds samtal är också en möjlighet, kontaktuppgifter finns på hemsidan eller i detta blad. Du får gärna höra av dig till mig…

Fridshälsningar från
Pastor BG Backman

_________________________________________________________________

Bara jag...

Som pastor och predikant möter man människor både innanför och utanför kyrkan. Bland allt man får höra från olika håll, uppskattning eller kritik, finns också mycket humor. Eller sanningar inlindade i
ett skämt, för att lättare nå fram. Som den här historien som säkert
berättats på kyrkkaffet eller från predikstolen:
En kyrkbesökare ifrån en grannförsamling kommer på besök till gudstjänsten och blir efteråt tillfrågad om det ”andliga läget” hemma. ”Hur är det med er nuförtiden? Är stämningen god i församlingen?” Svaret kommer rappt och övertygande: ”Jag ska säja som det är, att det är inte mycket med församlingen. Det är faktiskt bara pastorn och jag som det är något med.” Sekunderna efter fortsätter svaret, fast lite mer lågmält och med stor allvarskänsla: ”Och Gud vet hur det är med pastorn…”

sheep-4461377_1920-pixabay-okattanvanda.jpg Vi kanske ler lite åt detta självkoncentrerade uttalande, men historien har ett budskap. Det handlar om att inte vara för självgod. Man kan lätt bli hemmablind och bara se grannens gräsmatta, som ofta ser grönare ut, åtminstone på håll. Ett särskilt djup blir det dock om man ser det från den ensamma vinkeln, med perspektiv från den som känner sig övergiven och maktlös. En vemodig och tragisk bild växer fram;
vi ser en trött människa, som kämpat en hård kamp och nu ser sig stå ensam. Finns det någon mer än jag kvar? Har alla andra svikit?
Profeten Elia fick vara med om väldiga upplevelser, där Guds kraft syntes och kändes. Han, och de som var med, kunde knappast tvivla på Guds styrka och omsorg. Ändå säger han till Gud i ett uppgivet samtal, att alla andra är borta, och själv är han hotad till livet. Han är ensam... ”Jag är ensam kvar, och nu står de efter mitt liv”... 1 Kungaboken 19:10,14.

Många tusen kristna möts under somrarna till olika konferenser, möten och högtider. Tillsammans med min familj brukar jag besöka minst två stora konferenser under två veckor på sommaren, ibland fler. Men denna sommar blev det inga konferenser i Sverige. Och inte i resten av världen heller. På grund av Coronapandemin försvann den möjligheten. Vi som förr mötts i tiotusental för att finna styrka i gemenskapen; lovsjungande, längtande, skrattande, gråtande, från alla generationer och med olika bakgrund, fick nöja oss med konferens via TV eller dataskärm, eventuellt med någon närstående i samma rum. Och även de vanliga besöken sommartid av familj, släkt och vänner uteblev, eller begränsades. Det blev en annorlunda sommar. Och många har känt ensamheten särskilt stor.

Vi behöver varandra nu mer än någonsin. Coronapandemin sätter spår i sjukvård, i sorg och förluster, men också i isolering. För den som i vanliga fall lever ensam, har denna tid varit särskilt svår, det kanske inte funnits någon att dela isoleringen med. Tillfällen till
gemenskap har varit begränsade av restriktioner, och dessutom kanske man inte vågat gå någonstans, även om det varit möjligt. Det är lätt att känna sig lika ensam, och kanske hotad, som profeten Elia gjorde i berättelsen.

Du är inte ensam. I sommar har vi delat gemenskap utomhus vid Sommargården i Skillinge och på Lärsätersgården, senare på onsdagsbön och gudstjänst i Centrumkyrkan. Dessutom en välbesökt Alpha-kurs varje torsdag. Och hela tiden har vi firat Helgmålsbön lördagskvällar via Youtube. Onsdagsbönen erbjöds dessutom hela sommaren via en digital plattform. Och hemgrupp, söndagsskola och scouter möts också.
Nej, du är inte ensam. Vi är inte ensamma. Det finns många ”som inte har böjt knä för Baal”, för att nu fortsätta att citera från berättelsen i Första Kungaboken. Jag är glad och stolt för den stora arbetande stab av medarbetare och volontärer som ser till att Centrumkyrkans dörr är öppen för gemenskap, i olika former,
för olika människor. Välkommen tillbaka när du kan!

Fridshälsningar från
Pastor BG Backman

_________________________________________________________________

Bränn inte ut er

Bränn inte ut er; håll lågan brinnande. Var Mästarens påpassliga tjänare, muntra och förväntningsfulla. Ge inte upp när det blir tufft; be desto mer. Hjälp kristna i nöd; hitta alltid nya sätt att visa gästfrihet. Rom 12:11-13 (Svenska the Message)

Jag kan inte tänka mig en bibeltext som är mer lämplig än den här. Den här texten innehåller många viktiga delar som vi alla behöver just nu, men jag vill fokusera på en: "Bränn inte ut er; håll lågan brinnande." Varje dag som denna kris fortsätter, minskar dina ”kraftreserver”. Så det är viktigt att du kontinuerligt fyller din tank. Ett av de bästa sätten att fylla på dina krafter är att hålla kontakt med de människor du älskar.

Att hålla kontakten, även om det bara är några minuter, ger enormt värde till din mentala och emotionella hälsa. Ring dina vänner, eller promenera tillsammans - men håll avstånd. Eller håll kontakten med din kyrkofamilj då ni träffas (till exempel i videomöte via Zoom). Men det är lika viktigt att du håller kontakten med Gud. Gör ett åtagande att börja och avsluta varje dag i Guds ord. Lämna din bibel öppen på ditt nattduksbord eller bredvid din säng så att du bygger denna vana i ditt liv. Att vara ansluten hjälper dig att undvika utbrändhet och att höra Guds röst kommer att hålla din låga brinnande i denna virustid.

Vi är många som ber för varandra.
Hälsningar från Göran Tallroth

book-1936547_960_720-pixabay-okattanvanda.jpg

_________________________________________________________________

Vi är vanliga människor, vi som är med i Centrumkyrkan Kungsör.
Långt ifrån perfekta eller färdiga. Vi misslyckas ibland, precis som alla andra.
Och ofta står vi där med de svåra frågorna, våra tvivel och vår oro.
Ändå vill vi försöka följa Jesus, han som lovat
"ATT VARA MED OSS ALLA DAGAR".

DSC09177.JPG

Centrumkyrkan - en kyrka som berör, och med Jesu kärlek till grund
formar en kärleksfull levande gemenskap

Alpha-kurs

Host.jpg Om du undrar vad Kristen Tro är? Anmäl dig till Alphakursen

KÅS

DSC08357.JPG KÅS Kungsörs "Galleria" Välkommen att fynda och samtidigt hjälpa andra

Barn & Ungdom

Ssoutvinjett.jpg

Tänd ett Ljus

Ljusbarare.jpg

Bakgrundsbilden är Lundbysjön sett från Församlingens Lägergård Lersäter utanför Kolsva