Belarus

Karta_over_Vitryssland.png Sedan 1993 har vi ett samarbete med en liten Pingstförsamling i Kamenets som ligger i Brestskaya obl. i sydvästra hörnet av Belarus/Vitryssland. Ungefär 250 kubikmeter kläder per år skickas till församlingen som i sin tur delar ut dessa i närområde, med en omkrets av ca 10 mil. Vi har också byggt upp fem tandkliniker runt om i Belarus bl.a. på fängelse, barnhem och på sjukhus. Vi har hjälpt till att bygga en kyrka i Kamenets och vi har köpt ett hus till en familj med åtta barn som en januaridag blev utkastad på gatan.

1996 arrangerade vi det första Tjernobyllägret på Lärsätersgården. Läs mer om lägren under rubriken Tjernobylläger

Med åren har arbetet utvidgats till fler platser runt om i landet. Genom Equmeniakyrkans nätverk för arbetet i Belarus hjälps församlingar i Sverige åt med tips och praktisk hjälp för att hjälpa våra medmänniskor.