"Tjernobylläger"

Sommaren 2019 arrangerades det tolfte Tjernobyllägret på Lärsätersgården utanför Kolsva. 26 juni - 16 juli kom 29 barn i åldern 8-12 år, fem ledare och en busschaufför från Belarus för att få uppleva en drömsommar i Sverige.

Under dessa tre veckor på rent område sjunker radioaktiviteten i barnens kroppar avsevärt. När de kommer hem igen kan det ta flera år innan radioaktiviteten har nått samma nivå som den var innan de åkte utomlands.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

"Vad kommer du ihåg från lägret i Sverige?" Frågan ställs till Oksana, en av dem som var barn på vårt första Tjernobylläger sommaren 1996. Oksana var en av många som vi träffade på vår resa till Belarus sommaren 2016. Svaret kommer spontant och direkt: "Allt, jag kommer ihåg allt" sen börjar hon räkna upp olika saker som hon fick vara med om under veckorna i Sverige, både större utflykter och små personliga minnen. Trots att det har gått mer än 20 år sedan hon var här på läger så finns minnena fortfarande kvar.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Dessa läger betyder otroligt mycket för barnen och deras familjer.
Att få komma hit under några veckor, få andas frisk luft, leka och inte tänka på sjukdomar och elände, äta så mycket de vill av näringsrik mat, grönsaker och frukt gör att både immunförsvaret och självkänslan stärks. Många av deltagarna får dessutom vänner för livet. Att veta att det finns någon i ett annat land som tänker på just mig betyder så mycket. Barnen får också med sig många fina minnen som de kommer att bära med sig resten av livet. Det lilla fotoalbum som varje barn får med sig hem efter lägret bläddras det i många gånger och det blir snabbt slitet.

Vill du veta mer kan du maila
info(#)centrumkyrkankungsor.se
(Byt ut (#) mot @ )

Vill du hjälpa till?
Ett läger kostar ca 250.000 kr.
Sätt in ditt bidrag på bg. 139 - 79 83.
Eller swisha till nummer 123 521 97 87

Tack för din gåva!

Gruppbild från lägret för barn från Belarus sommaren 2007

”Från alla föräldrar vill jag uttrycka vår tacksamhet till er, för möjligheten att låta våra barn komma på läger hos er. Dessa dagar fyllda av kärlek och värme har lämnat spår i barnens hjärtan…” - ur ett brev från en av ledarna.

Det första så kallade "Tjernobyllägret" på Lärsätersgården var sommaren 1996. Fram tills idag har det varit tolv läger på gården för dessa barn. Under åren har 308 olika barn fått tillbringa en härlig sommar på svensk mark, fri från radioaktivitet. De barn som kommer på lägren är mellan åtta och tretton år gamla och trots att de inte ens var födda när katastrofen i Tjernobyls kärnkraftsverk ägde rum 1986 så är de ändå drabbade. Radioaktiviteten kommer att finnas kvar i luften som de andas och i marken där deras mat odlas i många, många år framåt.

Ett stort TACK till alla som på ett eller annat sätt har hjälpt till att förverkliga en drömsommar för alla dessa barn!

"Tjernobyllägret" har även en egen hemsida: