Kungsörs Baptistförsamling

Lettland

1992 började vi ett samarbete med Baptistförsamlingen i staden Daugavpils som ligger i sydöstra hörnet i Lettland, ca 22 mil från Riga.

En stor del av hjälpen består av hjälpsändningar som innehåller kläder och skor m.m. Denna hjälp delar församlingen ut till människor som behöver. Hjälpen sprids i ett område på ca 10 mils radie runt staden Daugavpils.

När vi började åka till Daugavpils tog vi kontakt med stadens borgmästare och frågade honom vad han ansåg stadens invånare hade behov att få hjälp med. Svaret blev att de behövde hjälp med att bygga upp tandvården. Under ett par år hade vi möjlighet att hjälpa till med att bygga upp deras tandvård och vi skickade över, och byggde upp, ett flertal tandkliniker. Vi har även byggt upp några tandkliniker i Vitryssland samt en klinik i Rumänien.

Baptistförsamlingen har flera utposter i byar runt staden. Bland annat får vi vara med och hjälpa till så att 50 personer kan få ett lagat mål mat två gånger i veckan i staden Kraslava ca 4 mil öst om Daugavpils. Vi hjälper även till med soppkök i Daugavpils och Dagda. Dessa soppkök är inte lika stora som i Kraslava men är ändå väldigt viktiga och uppskattade.

Församlingsplantering

Redan 1993 fick vi vara med och starta den första frikyrkoförsamlingen i Kraslava, ca fyra mil öster om Daugavpils. Församlingen har flyttat runt i olika lokaler och arbetet har gått ganska trögt. De senaste 15 åren har pastorsparet från Daugavpils regelbundet åkt till Kraslava för att ha gudstjänster och barnverksamhet. 2015 kunde den lilla gruppen flytta in i för dem nya lokaler. I januari 2017 startade ett församlingsplanteringsprojekt genom Lettiska Baptistunionen tillsammans med Europeiska Baptistfederationen med stöd från Centrumkyrkan. I samband med detta flyttade pastorsparet med familj till staden för att kunna ägna mer tid åt församlingen.
Arbetet har växt och även gruppen som träffas regelbundet. Man bjuder in till gudstjänst, söndagsskola, ungdomssamling, mamma-grupper, mans-grupper m.m. På helgerna får barn ett varmt mål mat, veckodagar får barnen mat i skolan.

Om du vill stödja arbetet i Kraslava, ge gärna en gåva till Kungsörs Baptistförsamlings Fadderverksamhet
Bg. 818-8773, swish 123 681 64 90. Märk "Kraslava"

Tack!

Alpha-kurs